19

طرز تهیه لای پلو قشقایی خوشمزه؛ این غذا برای مجالس مهم عالیه!


طرز تهیه قشقایی پلو لای
اگر می خواهید یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی را امتحان کنید، طرز پخت برنج قشقایی را به شما پیشنهاد می کنم. این غذا با گوشت گوسفند و مواد دیگر تهیه می شود که در کنار هم طعم فوق العاده ای ایجاد می کنند. پس بیایید سراغ مواد مورد نیاز برویم و شروع به پخت کنیم.

برای تهیه قشقایی پلو ابتدا برنج را بشویید و خیس کنید. گوشت گوسفند را با نمک و زردچوبه مزه دار می کنند و تفت می دهند تا طلایی شود. پیاز را خلال کرده و با گوشت سرخ می کنیم. گردو و کشمش را اضافه کنید و سپس زرشک را در آن بریزید. همه چیز به خوبی مخلوط شده است. برنج را آبکش کرده و در قابلمه را لایه لایه کنید. ابتدا یک لایه برنج، سپس مخلوط گوشت و در نهایت برنج باقی مانده. به مدت دو ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد. حالا برنج لای قشقایی آماده است، بنوشید!

محتویات اصلی اندازه ی
گوشت بره و گوسفند 400 گرم
برنج 3 فنجان
پیاز 2 عدد
مکمل اندازه ی
زعفران آب پز 2 قاشق غذاخوری
کشمش سیاه 1 قاشق غذاخوری
گردو آسیاب شده 1/4 فنجان
زرشک 2 قاشق غذاخوری
دانه های خشک انار لازم نیست
نمک و فلفل و زردچوبه کافی

طرز تهیه قشقایی پلو لای

مرحله 1: پختن برنج

ابتدا برنج را خوب بشویید و با کمی نمک خیس کنید تا آماده شود. این خیساندن برنج را در هنگام پخت نرم و لذیذتر می کند. می توانید این مرحله را حدود نیم ساعت قبل از پخت انجام دهید تا برنج زمان کافی برای جذب آب داشته باشد.

مرحله 2: آماده کردن و سرخ کردن گوشت

پس از شستن گوشت گوسفند، آن را با کمی نمک و زعفران مزه دار کنید. این به طعم بهتر گوشت و بوی بهتر آن در هنگام پخت کمک می کند. سپس گوشت را در تابه با کمی روغن خوب سرخ می کنیم تا طلایی شود و عطر آن فضا را پر کند.

مرحله سوم: پیاز را سرخ کنید و گردو و کشمش را اضافه کنید

پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد کنید و در همان ماهیتابه ای که گوشت را در آن سرخ کرده اید تفت دهید تا طلایی و نرم شود. سپس گردو و کشمش را اضافه کرده و تفت می دهیم تا کشمش کمی پف کند و گردو طعم مطبوعی پیدا کند.

مرحله 4: زرشک را اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید

زرشک را به مخلوط تفت داده شده اضافه کنید و هم بزنید تا زرشک هم داغ شود و رنگ و طعم خود را به مواد بدهد. سپس گوشت سرخ شده را به همراه سایر ادویه ها مانند فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط داخل تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد یکدست شوند.

مرحله 5: برنج را بپزید و آبکشی کنید

برنج را که از قبل خیس کرده اید در قابلمه ای آب جوش بریزید و بگذارید بجوشد. پس از جوش آمدن، کف را از آب برنج جدا کرده و برنج را آبکش کنید. این به دانه دار شدن برنج کمک می کند.

مرحله ششم: چیدن مواد و تهیه پلو

کف ظرفی که پلو را در آن آماده می کنید کمی روغن و یک لایه نازک برنج بریزید. سپس یک لایه از مخلوط گوشت و مواد سرخ شده را روی آن قرار دهید و باقی مانده برنج را روی مواد بپاشید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و حدود دو ساعت می گذاریم تا گوشت بپزد و کاملا نرم شود و برنج طعم مواد را به خود بگیرد.

آموزش پخت غذای لا پلویی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا